LUNS 22 DE ABRIL. Día da Terra e Cambio Climático

        “ Señor Deus tomou o home e colocouno no parque de Edén, para que o gardase e o cultivase” (Xén 2, 15)

            “Fixádevos nos paxaros: nin sementan, nin segan, nin almacenan; e con todo, o voso Pai celestial aliméntaos” Dádesvos conta de como crecen os lirios do campo, e non traballan nin fían. E dígovos que nin Salomón en todo o seu fasto estaba vestido como calquera de eles” (Mt 6, 26-29)

            O 22 de abril foi proclamado pola ONU como o Día Internacional da Nai Terra, o cal supón o recoñecemento de que a Terra e os seus ecosistemas proporciónannos a vida e o sustento ao longo da nosa existencia. Tamén supón recoñecer a responsabilidade que nos corresponde, de promover a harmonía coa natureza e a Terra a fin de alcanzar un xusto equilibrio entre as necesidades económicas, sociais e ambientais das xeracións presentes e futuras.

      Dedicar este día a proclamar a urxencia de COIDAR O PLANETA TERRA é algo imperiosamente necesario no momento no que todo o horizonte político, económico e mediático ocúpao a crise económica, a crise do euro e os problemas de Europa.

            A mesma miopía que fai que nos esquezamos da pobreza e a fame no mundo, fai que o tema da terra e o Medio Ambiente, o problema da sostibilidade, queden traxicamente aparcados á espera de “mellores tempos”,



DOUS TEXTOS IMPORTANTES NESTE DÍA

Neste “Día da Terra” é bo recuperar algúns fragmentos de dous textos que nos anuncian a posibilidade dunha nova ética mundial na que todos nós debemos estar comprometidos: A “Carta da Terra” e o Discurso de Miguel d’Escoto ante a ONU en xuño de 2009.

1. A CARTA DA TERRA
http://www.uned.é/catedraunesco-educam/CARTADELATIERRA.htm

            A TERRA, O NOSO FOGAR:A humanidade é parte dun vasto universo evolutivo. Á Terra, o noso fogar, dálle vida unha comunidade singular de vida. As forzas da natureza fan que a existencia sexa unha aventura esixente e incerta, pero a Terra brindou as condicións esenciais para a evolución da vida. A capacidade de recuperación da comunidade de vida e o benestar da humanidade dependen da preservación dunha biosfera saudable, que conteña todos os seus sistemas ecolóxicos, unha rica variedade de plantas e animais, terras fértiles, augas puras e aire limpo. O medio ambiente global, cos seus recursos finitos, é unha preocupación común para todos os pobos. A protección da vitalidade da Terra, da súa diversidade e beleza é un deber sagrado.

            RESPONSABILIDADE UNIVERSAL: Somos cidadáns de diferentes nacións e dun só mundo ao mesmo tempo, onde os ámbitos local e global se atopan estreitamente vinculados. Todos compartimos unha responsabilidade cara ao benestar presente e futuro da familia humana e do mundo vivente na súa amplitude.

            O CAMIÑO CARA A ADIANTE : Na vida a miúdo prodúcense conflitos entre valores importantes que implica ter que tomar decisións difíciles; con todo, débese buscar o xeito de harmonizar a diversidade coa unidade, o exercicio da liberdade co ben común, os obxectivos a curto prazo coas metas a longo prazo. Todo individuo, familia, organización e comunidade, ten un papel vital que cumprir. As artes, as ciencias, as relixións, as institucións educativas, os medios de comunicación, as empresas, as organizacións non gobernamentais e os gobernos foron instados a brindar un liderado creativo. A alianza entre gobernos, sociedade civil e empresas, é esencial para a gobernabilidade efectiva.

2. DISCURSO DE MIGUEL D’ESCOTO
PRESIDENTE DA ASEMBLEA XERAL DA ONU
NO CUME SOBRE CRISE FINANCEIRA E ECONÓMICA MUNDIAL (24 XUÑO 2009)
http://www.un.org/ga/econcrisissummit/statements/pga_opening_é.pdf

            Non é humano nin responsable construír unha Arca de Noé que salve soamente o sistema económico imperante deixando á gran maioría da humanidade á súa propia sorte, sufrindo as nefastas consecuencias dun sistema imposto por unha irresponsable, aínda que poderosa minoría.

            Superar o pasado e construír o futuro:
            Hai que recoñecer que a actual crise económico - financeira é o último resultado dun modo egoísta e irresponsable de vivir, de producir, de consumir, de establecer relacións entre nós e coa natureza que implicou unha sistemática agresión á Terra e ás súas ecosistemas e unha profunda disimetría social, unha expresión analítica que disimula unha perversa inxustiza social planetaria… O egoísmo e a cobiza non se poden remendar. Teñen que ser substituídos pola solidariedade e iso, obviamente, implica un cambio radical?, crear algo que apunte cara a un novo paradigma de convivencia social…Nesta perspectiva, é imperativo buscar o que a Carta da Terra chama un “modo sostible de vivir”.

            A Nai Terra e a ética planetaria
            Hai que incorporar a óptica que nos vén das así chamadas ciencias da Terra segundo as cales a Terra está inserida dentro dun vasto e complexo cosmos en evolución…A Nai Terra se auto regula, articulando, cun equilibrio sutil, o físico, o químico e o biolóxico de tal forma que se fai sempre propicia á vida. Ela produciu unha comunidade de vida única dentro da cal emerxeu a comunidade da vida humana: a Humanidade - como a parte consciente e intelixente da mesma Terra.
            Esta concepción contemporánea compaxínase coa ancestral visión da Humanidade e dos pobos orixinarios para os cales a Terra sempre foi e é venerada como Nai, Magna Mater, Inana, Tonantzín, como a chamaban os náhuatl na miña patria Nicaragua, ou Pacha Mama, como a chaman os aymaras en Bolivia. Lamentablemente, a raíz do noso excesivo consumo e o malgasto, a Terra  ultrapasou xa en 40% a súa capacidade de reposición dos bens e servizos que xenerosamente nos ofrécenos.

            Puntos axiais dunha ética do ben común

            Cales son os bens fundamentais que constitúen o Ben Común da Humanidade e da Terra? O primeiro é, sen dúbida, a propia Terra. A quen pertence a Terra? A Terra pertence, non aos poderosos que se apropiaron dos seus bens e servizos, senón ao conxunto dos ecosistemas que a compoñen.
            Deseguido temos á biosfera da Terra como un patrimonio común de toda a vida da cal a Humanidade é a súa titora.
            Especialmente a auga, os océanos e os bosques pertencen ao Ben Común da Humanidade e da Terra.. Algo semellante hai que dicir dos bosques, especialmente os tropicais e subtropicais… Os climas da Terra pertencen ao Ben Común da Humanidade e da Terra.
            Pero o gran Ben Común da Humanidade e da Terra é a propia Humanidade como un todo.

            Conclusión: non traxedia senón crise

            Para terminar, quero testemuñar a miña profunda convicción de que o escenario actual non é de traxedia senón de crise. A traxedia termina mal cunha Terra devastada pero que pode continuar sen nós.
            A crise purifica, fainos madurar e atopar formas de superación satisfactorias para toda a comunidade de vida, do ser humano e da Terra. A actual dor non é o estertor dun moribundo, senón a dor dun novo parto. Ata agora explotamos exhaustivamente o capital material que é finito, cabe agora traballar o capital espiritual que é infinito porque infinita é a nosa capacidade de amar, de convivir fraternalmente e de penetrar nos misterios do universo e do corazón humano.

Algúns enlaces:

ONU: http://www.un.org/é/events/motherearthday/background.shtml
Rede do Día da Terra (en inglés): http://www.earthday.org
Manualidades: http://actividadeseducainfantil.blogspot.com.é/2013/04/manualidades-dia-de-a-terra-2013.html
Declaración de Río 1002: http://www.pnuma.org/docamb/dr1992.php
Outros:
http://www.ite.educacion.é/é/inicio/noticias-de-interes/1008-22-de-abril-dia-de-a-terra-2013
http://www.diadelaterra.org
http://www.cuandopasa.com/index.php?v=v12085i
http://earthday.nature.org/espanol/?gclid=CJ-W2ZCt0bYCFaLHtAodZ2kATQ
http://redconciencia.ning.com/events/dia-de-a-terra-2013

No hay comentarios:

Publicar un comentario